A (Motorcykel)

Att köra motorcykel kräver andra kunskaper än vad som krävs för att köra personbil. Därför ställs också andra krav på dig som vill köra motorcykel. Ska du köra motorcykel behöver du ett A-körkort. Här kan du läsa om vad som krävs om du vill ta ett A-körkort och vad du behöver tänka på.

A1

Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter, en effekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kg.

Viktigt att tänka på är att utbildning för A1 är samma som för A2 och A, alltså inte jämförbart med AM.

Åldersgränsen för A1 är 16 år.

A2

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.

A

Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.

Har du haft körkort med behörigheten A-begränsad i minst två år övergår behörigheten automatiskt till A. Du behöver inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfärdades visar om du uppfyller detta.

A-begränsad

Fram till den 19 januari 2013 har det varit möjligt att ta körkort med behörigheten A-begränsad. Behörigheten ger rätt att köra motorcyklar med en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0.16 kW/kg.

Obs! Du kan inte ta körkort med behörigheten A-begränsad efter 19 januari 2013. Se istället behörigheten A2.

Riskutbildning för motorcykel

Den obligatoriska riskutbildningen är speciellt inriktad på motorcykel och omfattar två delar.

• Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt.
  • Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

Innan du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1, A2 och A måste du ha gjort båda delarna i riskutbildningen.

Du som har ett giltigt körkort för motorcykel och har gått riskutbildning för motorcykel, behöver inte gå någon ny riskutbildning när du ska göra körprov för en högre motorcykelbehörighet.

Riskutbildning för personbil gäller inte för motorcykel.

Teoriutbildning

I körkortsutbildningen är både teori och praktik viktiga. Genom att läsa teorin lär du dig att köra med omdöme och klara av spelreglerna i trafiken.

Kunskaperna från teorin och erfarenheten från övningskörningen behöver du för att kunna hantera de situationer och problem du ställs inför i trafiken.

Övningskörning

Du måste öva och uppleva många olika situationer för att klara av spelreglerna i trafiken. Det gör du genom att övningsköra.

För att få övningsköra för behörighet A1 ska du

• ha fyllt 15 år och 9 månader
  • ha ett giltigt körkortstillstånd som omfattar den behörighet du ska övningsköra för

För att få övningsköra för behörighet A2 ska du

• ha fyllt 17 år och 6 månader
  • ha en godkänd handledare om du ska övningsköra privat

För att få övningsköra för behörighet A ska du

• ha fyllt 23 år eller
  • ha fyllt 19 år och 6 månader under förutsättning att du har haft körkort med behörigheten A2 under minst ett år och 6 månader eller
  • 17 år och 6 månader om du övningskör i trafikskola och att trafikläraren följer med på motorcykeln eller i en sidvagn
  • ha en godkänd handledare om du ska övningsköra privat

När du ska övningsköra privat ska handledaren ta med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska placeras så att den är väl synlig bakifrån.

Den som är handledare ska följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser. Övningskörning med motorcykel får bara ske med en medföljande elev.

Det är handledaren som är ansvarig och ses som förare vid övningskörningen.

Särskilda regler för fyrhjuliga motorcyklar

Körkort med behörighet A1, A2 och A som utfärdas från och med den 19 januari 2013 gäller inte för fyrhjuliga motorcyklar. För detta krävs behörighet B. Har du ett A-körkort utfärdat före 19 januari 2013 får du även fortsättningsvis köra fyrhjuliga motorcyklar.

Särskilda regler för trehjuliga motorcyklar

Körkort med behörigheterna A1 eller A2 ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med en nettoeffekt av högst 15 kW.

För att köra trehjuliga motorcyklar med mer än 15 kW nettoeffekt, krävs det körkort med behörighet A eller B samt att körkortsinnehavaren har fyllt 21 år.